0 грн.
Зробити замовленняІгрова діяльність у
навчально-виховному процесі з географії може бути використана як:
1. Самостійна освітня технологія на різних етапах
проведення уроків географії, таких як перевірка домашніх завдань, вивчення
нових тем або розділів, закріплення набутих знань, узагальнення і
систематизація інформації, підбиття підсумків уроку.
2. Нестандартний формат уроку-гри, що включає
уроки-подорожі, уроки-казки, уроки-суди тощо.
3. Позакласна робота, включаючи проведення
географічних КВК, вікторин краєзнавчого спрямування та інше.
Залежно від особливостей створення та застосування
навчальних ігор можна виділити такі їх типи:
1. Імітаційні ігри:
- Рольові
ігри: відтворення персонажів, характерів, стосунків та певних ситуацій. Учні не
лише засвоюють знання з географії, але й розвивають творчі здібності та навички
самовираження. Приклади: «Подорож з Христофором Колумбом», «Суд над
браконьєрами в заповіднику».
- Ігрове
проектування: створення бажаних майбутніх станів для вирішення певних проблем.
Наприклад, аргументація необхідності створення природоохоронних зон у рідному
краї.
- Аналіз
ситуацій: розробка варіантів вирішення конкретних або уявних ситуацій із
подальшою публічною презентацією та захистом.
Типи
ситуацій:
- Ситуація-ілюстрація:
аналіз реальних подій, їхніх причин, наслідків та рішень. Наприклад, оцінка
впливу будівництва тваринницьких комплексів на економіку України.
-
Ситуація-проблема: вирішення актуальних чи навчальних проблем із подальшим
публічним захистом. Наприклад, «Енергозбереження як стратегія виживання
України».
-
Ситуація-оцінка: аналіз ситуації, рішення якої вже прийнято, з формулюванням
мотивованого висновку. Наприклад, аналіз заходів українського уряду з
ліквідації наслідків аварій.
-
Ситуація-попередження: аналіз інформації для визначення можливих шляхів
вирішення проблем та їх запобігання. Наприклад, «Пропозиції щодо запобігання
пожежам у період підвищеної небезпеки».
- Уявна
ситуація: планування дій та результатів у вигаданих умовах. Приклади: «Ви
отримали повідомлення від інопланетян», «Ви – президент України», «Ви
загубилися в лісі».
Ділові ігри спрямовані на відпрацювання
послідовності дій і прийняття обґрунтованих рішень в умовах, що мали місце в
минулому або можуть виникнути в майбутньому, при цьому імітуючи реальну робочу
обстановку. Згідно з думкою багатьох дослідників, **"ділова гра надає
можливість створити в навчальному процесі предметний і соціальний контексти
майбутньої професійної діяльності, що дозволяє змоделювати більш реалістичні
умови формування особистості в порівнянні з традиційними методами
навчання"**. Особливий інтерес до ділових ігор викликаний тим, що вони
забезпечують відтворення реальної взаємодії учасників у певній сфері
соціально-економічної діяльності, а також надають пріоритет колективному
навчанню. Серед прикладів таких ігор можна назвати проведення аукціону ділових
пропозицій, рекламної кампанії, прес-конференції, усного часопису, економічного
форуму, засідання координаційної ради тощо.
Символічні ігри є дидактичними іграми, в яких
основними засобами виступають знаки, символи та числа.
- Географічне доміно базується на порівнянні тематично пов'язаних карток (термінів, визначень понять, умовних знаків плану місцевості, показників погоди тощо) або на складанні тематичного панно з окремих фрагментів (наприклад, номенклатура материка або країни).
- Географічне лотодозволяє в ігровій формі перевірити знання основного фактологічного матеріалу, номенклатури, картографічних і топографічних умовних знаків.
- Географічні кубики (або пазли) - це конструктивна гра у вигляді розрізних карток, де з окремих частин складається цілісне зображення. Вона сприяє формуванню географічних уявлень у учнів.
- Географічний кросворд передбачає відгадування відповідного терміна на основі наданого визначення. Слова вписуються в сітку кросворду відповідно до їх номеру по горизонталі або вертикалі, що допомагає закріпити знання термінології, номенклатури та фактологічного матеріалу.
- Географічний чайнворд - це кросворд, де кожне наступне слово починається з однієї або декількох останніх літер попереднього. Слова не перетинаються, а утворюють ланцюжок. Наприклад: клімат - температура - атмосфера. Початок слів у чайнворді задається цифрою, а визначення - окремим текстом.
- Географічні ребуси - це гра, де слова, фрази або цілі вислови про об'єкти та явища навколишнього середовища зашифровані за допомогою малюнків, букв і знаків. Наприклад, можна зашифрувати слово "масштаб".
- Географічні шаради - це загадка у віршованій
формі, де задумане слово розділяється на кілька частин, кожна з яких є самостійним
словом. Наприклад:
"Ось
країни назва.
В ній
п'ять літер;
Ви їх
розділіть на три і дві —
І вітер
зашумить, і коники застрибають,
Бо оті
три літери одні —
Це
невеликий ліс у множині,
А дві
інші, вказівний займенник, згодні з ними.
Є така
країна в цьому світі —
Й
називається вона... Гаїті."
- Метаграми - завдання, що полягають у послідовній
зміні однієї або кількох букв у слові. Наприклад:
"Я
вживаюся лише в однині —
Коротке
слово з невеселим змістом.
Додайте
літеру — і в множині
Одразу
стану слобожанським містом."
(Сум —
Суми).
Логогрифи відрізняються від метаграм тим, що в
логогрифі віднімається або додається нова літера, тоді як у метаграмі одна
літера замінюється іншою. Наприклад:
"З димаря він вилітає, коли в печі вогонь
палає. Варто «Д» на «Р» замінити — стане містом він одразу." (Дим — Рим)
"До того, що не ходить, а людей через річку
переводить, додайте вигук, і отримаєте загальну назву населеного пункту."
(Міст — о)
12 Анаграми — це
завдання, що вимагають перестановки літер у слові для утворення нового слова з
іншим значенням. Наприклад: "Яка країна прихована у назві столиці
Азербайджану?" (Баку — Куба)
Географічні загадки — це алегоричні описи
географічних об'єктів або явищ, зазвичай представлені у формі питання.
Наприклад: "На півночі — Біле, на півдні — Чорне, яка частина світу між
ними?" (Європа)
Географічна вікторина — це словесна гра, під час
якої учням послідовно задаються питання в певній логічній або хронологічній
послідовності, на які вони відповідають усно або письмово. Вікторина сприяє
закріпленню, поглибленню та перевірці географічних знань. Вона може проводитися
як в індивідуальній, так і в груповій формі, і супроводжуватися показом
малюнків, шкільні атласи, схем, діаграм, фотографій, навчальні атлласи демонстрацією відеозаписів або
експериментів, шкільні настінні карти. Кожна відповідь оцінюється певною кількістю балів, які
підсумовуються наприкінці гри для визначення переможця. Результати оголошуються
після завершення вікторини, і переможців заохочують. Учитель аналізує
вікторину, звертаючи увагу учнів на найкращі відповіді та поширені помилки.
Символічні ігри можуть використовуватися для всіх
форм пізнавальної діяльності учнів: фронтальної, групової, індивідуальної. Ось
кілька прикладів таких ігор:
- "Відгадайка": Скласти слово
"гора" з початкових літер річок Євразії.
- "Розгадати слово": Учитель відкидає
голосні літери в назвах географічних об'єктів (обласний центр: Ж-т-м-р —
Житомир; місто в Сумській області: К-н-т-п — Конотоп) або змінює їх місцями (обласний
центр: Деконьц — Донецьк; місто в Луганській області — Ленітугу — Лутугіне).
- "Виправити помилки географа": Учитель
навмисно допускає неточності під час складання маршруту або опису об'єктів, які
учні мають знайти й виправити.
- "Слова в словах": Учитель пише на
дошці назву об'єкта або явища, і учні повинні скласти з літер цього слова нові
географічні назви.
- "Міста та річки": Учні (в групах по 6
осіб) сидять один напроти одного. Один називає річку, звертаючись до іншого
учня, який повинен назвати місто, розташоване на цій річці (наприклад, Десна —
Чернігів, Дон — Ростов, Дніпро — Київ). Учасник, який затримався з відповіддю,
вибуває з гри, і його замінює інший. Якщо з команди вибувають двоє учнів
поспіль — команда програє.
- "П'ятнадцять кроків": Тематика гри може включати назви островів, річок, міст, прізвища мандрівників тощо. Учні (по двоє від ряду) стають один біля останньої парти свого ряду, а інший — біля настінної карти. Перший учень називає географічний об'єкт (наприклад, столиці країн Азії), другий — показує їх на карті. При правильній відповіді перший учень робить крок вперед. Перемагає пара, представник якої першим досягає дошки.
Впровадження ігрових технологій у навчальний
процес з географії сприятиме досягненню високих результатів у навчанні,
підвищенню ефективності засвоєння географічних знань, розширенню світогляду
учнів, набуттю ними досвіду комунікації, розвитку уваги, кмітливості,
самостійності й відповідальності.